30.06.10

Markedskjøp + tips til markeder i Oslo

Det er så mye flott til salgs på Søndagsmarkedet på Blå så uansett hvor strengt budsjett jeg har så har jeg måtte handle litt og mens jeg har stått der :)

Naboen min med de flotte grytelappene har jeg vist fram tidligere, men her er det paret som ble mitt. Er det ikke stilige fargekombinasjoner? I tillegg har jeg kjøpt et par babysokker fra Frk. Mellum (som jeg skal skrive om litt mer en annen gang) og nå sist søndag ble et latterlig søtt etui fra Handmade Vibeke mitt. Er det ikke kul plassering av merkelappen?

Jeg har fått en del e-poster med spørsmål om markedene i Oslo og har prøvd å svare på de etter beste evne, men nå har det blitt en del av de så da tenkte det kunne være like greit med et innlegg. Dette blir mest i fra en selgers perspektiv så er ikke det av interesse for deg er du herved advart! :)

På lørdager er det faste markeder på Grønland, Vestkanttorvet og i Lakkegata (som jeg vet om). I tillegg er det marked i Gamlebyen første og tredje helgen i hver måned.


Grønland marked, under Vaterlandsbrua på Grønland: Her finnes det mest lopper og en god del pc'er, mobiler og ladere til disse. Tyvegods sier mange. Det er ikke et marked jeg vil anbefale noen som lager håndlagde ting å stå på.

Vestkanttorvet, Frogner: Jeg har bare stått der en gang, i fjor sommer, og for min del var det ikke en innbringene dag i det hele tatt. Virker ikke som kundene der var stort interessert i produkter laget av retro -og gjenbruksstoffer nei :) Men jeg pratet litt med damen bak Staesj jeg var innom sist og hun sa at hun hadde bra salg der. Så noe slikt som smykker passer kanskje mer for kundegruppen der. Men det er generelt lite håndarbeid for salg. Mange jenter som har tatt med seg klesskapet sitt og flest brukt/antikk selgere. Betalte 400 kroner for en liten plass der og man bør være der fra ca 9 på morgenen for å få plass.

Lakkegata marked, krysset Lakkegata/Heimdalsgata: Her har jeg også bare stått en gang og da var det fortsatt i oppstartsfasen så det var lite mennesker. Men i følge hjemmesiden er det gratis å stå der nå i oppstartsfasen så da kan det jo være vel verdt å sjekke ut. Når jeg stod der var det flere selgere med håndarbeid der, men mest brukt. Birkelunden i miniatyr kan man si.

På søndager er det faste markeder på Birkelunden og på Blå, samt på Kadettangen i Sandvika men der har jeg aldri vært.

Gamlebyen marked, Oslogate: Her har jeg ikke stått selv, men det er et mindre marked som skal ha fokus på håndarbeid og kvalitets second hand møbler, klær og ting og tang.

Birkelunden, Grünerløkka: Jeg stod fast på Birkelunden i hele fjor sommer og var kjempefornøyd! Hadde godt salg og det var  masse hyggelige mennesker som stoppet innom standen min. Dessuten, som en bonus, siden jeg solgte håndlagde ting slapp jeg unna prutingen og de som bare skal betale et par kroner for det du selger.
Denne sommeren syns jeg ikke det var så gøy å stå der. Hovedårsaken er at det er veldig mye støv i luften fra grusen og det festet seg på alle produktene mine. I tillegg hadde jeg ikke så spesielt bra salg. Det tror jeg er fordi jeg har hevet prisene fra i forrige sommer og da ligger for høyt i forhold til hva publikum forventer å bruke når de er innom Birkelunden. Til slutt noe som jeg var litt usikker på om jeg skulle nevne, men nå er det en del rumenske tiggere som går rundt på markedet. Jeg har ikke personlig opplevd noe negativt, men andre selgere koblet forsvunne ting med de.
Nå er framtiden til Birkelunden usikker da politikerne har bestemt at markedet skal halveres pga slitasje på parken. Når det halveres er det bare plass til de faste selgerne, fram til det må du kontakte arrangøren fra kl. 07.15 hver søndag for at han skal sette deg opp på "reservelisten", evnt. møte opp på Birkelunden selv. Listen henges opp klokken syv, men folk står gjerne der i kø fra klokken seks. Fra halv tolv fordeles de ledige plassene, så du er ikke garantert plass selv om du står på listen.
Men Birkelunden er det aller største markedet i Oslo og det er sykt mye mennesker innom så potensiale for godt salg er nok størst her.

Søndagsmarkedet på Blå, Brenneriveien ved Akerselva: Jeg personlig er mest fornøyd med å stå på dette markedet. Det er herlig å stå innendørs uten å måtte være bekymret for regn og vind, det er lett tilgjengelig toalett (ikke noe å undervurdere når man står alene!) og siden det er kjent for å være et marked der man finner håndlagde ting (i tillegg ligger det sånn til at det er lite folk som kommer tilfeldig innom) så har jeg opplevd at mesteparten av publikum er der for å handle og ikke bare for å titte. Koster 200 kroner for et bord på ca 180x75 cm,stol og kaffe. 

For mer info om priser, kontaktinfo og slikt trykk på overskriften så kommer du fram til kontaktsider jeg fant på Google. Det er samme kar som arrangerer alle markedene unntatt Grønland, Vestkanttorvet og Blå og hos han kan du leie bord og stativ, samt parasoller som er kjekke å henge opp produkter i. Mer utstillingsplass for en 50-lapp :) På Blå er bord inkludert i prisen, på Vestkanttorvet og på Grønland må du ordne slikt selv.

Håper dette kan være til hjelp for de det er aktuelt for! Er det noe info du savner/jeg mangler legg gjerne igjen en kommentar så skal jeg oppdatere innlegget :)

6 kommentarer:

  1. Så bra info du kommer med!
    Skulle ønske jeg hadde ork til å produsere nok til marked, og ork til å stå og selge en hel dag. Virker veldig koselig.

    SvarSlett
  2. Supert Gunn, takk så mye for all nyttig informasjon :D!

    SvarSlett
  3. Først og fremst takk for hyggelig omtale :) Og takk for en flott markedsoversikt! Har nemlig lurt litt på forskjellige markeder, men har vel egentlig funnet ut at jeg trives så godt på Blå at når jeg først skal stå en hel dag ender jeg nok der. Veldig hyggelig atmosfære og passe avslappet stemning. Vi sees nok der igjen :)

    SvarSlett
  4. Hei¨

    Flott innlegg! Dette var virkelig opplysende, jeg har en mengde ting og tang jeg vil prøve å selge ved et av markedene, så dette var mitt i blinken å lese for meg.

    Lykke til videre på markedet i sommer.

    mvh Mumsi - Med et lekent sinn

    SvarSlett
  5. Først vil jeg si at varene mine kom i posten i dag og de var kjempe fine!:) Du er flink.

    Kjempe fin info om marked, da skal jeg legge inn en markesrunde neste gang det blir Oslo ferie. God helg!

    SvarSlett
  6. Hei,

    Kom helt tilfeldigvis over denne fine bloggen, og veldig mye bra informasjon her. Jeg vil anbefale at du prøver markedet på Kadettangen, jeg har selv stått der, og har solgt veldig bra de gangene jeg har vært der. De har en side på Facebook med info om markedet, kan godt gi deg linken hvis du vil?

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! Jeg setter utrolig stor pris på alle og enhver!

Jeg svarer på kommentarer i min egen blogg, så stiller du et spørsmål finner du svaret her :)