04.11.2012

DIY: Hvordan sy sammen matter på symaskin


Jeg har lenge hatt lyst på ny gulvmatte i gangen, men har ikke hatt noe hell hverken på Fretex eller i vanlige butikker. Men mattten som kan sees litt av på bildet over, sydde jeg sammen av tre plastmatter fra Kid når vi flyttet inn. Så da tok jeg turen til Kid igjen for å se på utvalget med nye øyne. Denne gangen holdt jeg meg langt unna plastmattene, for de måtte syes sammen for hånd - og det var knallhardt for fingrene! Sikkert derfor tanken på sy sammen matter igjen ikke slo meg før nå, fikk skrekken forrige gang ;-)


Denne gangen ble to av denne filleryen med hjem. Skader ikke at det var 50% avslag heller. 
2 for prisen av 1. Passer veldig bra siden de to skulle bli til en, hihi. 

Først klipte jeg av kanten på kortsidene.


Så fant jeg fram en tykk sytråd. Den øverste tråden er vanlig sytråd, den nederste er tråden jeg brukte nå. Jeg brukte også den største nålen jeg hadde, størrelse 100.


Aller først kastet jeg over kantene jeg hadde klippet. Jeg brukte sikksakk, og valgte den største bredden og lengden det var mulig for å få størst mulige sting. Tenker at det er tungt for maskinen å sy så tykt stoff og med så kraftig tråd, så da er det greit å velge store sting, og ikke minst sy veldig rolig.

Hvis du kan sy på maskinen din uten å bruke pedal, anbefaler jeg det for da kan du velge lavest hastighet og konsentrere deg om å holde den tunge matten rett. 


Slik så det ut etter jeg hadde kastet over kantene.


Det ble en del slike tråder som ikke kom med i sømmen og de klipte jeg bort. 


Så er det "bare" å sy mattene sammen :-) Jeg måtte bruke en del kraft for å holde sammen kantene, for å være sikker på sømmen traff begge mattene. 


Men husk å sjekke underveis at kantene ikke strekker seg ujevnt. Jeg gjorde ikke det i første omgang, som dere ser på bildet. Da var det bare å finne fram sprettekniven.. 


Jeg fant ut at det var best å hjelpe maskinen med å dra mattene bakfra (det som er ferdig sydd) med en hånd mens jeg sydde og brukte den andre hånden til å holde kantene sammen på forsiden av maskinen (der mattene ikke er sydd sammen ennå).


 Slik skal det heller se ut til slutt ja. Jeg sydde tilsammen tre sømmer for å være sikker at mattene holder seg sammen når jeg skal riste de ;-)


Det blir litt trangt om plassen, og det er tungt å holde mattene. Hvis du har et stort arbeidsbord eller spisebord anbefaler jeg å sette maskinen midt på langsiden av bodet så du slipper å holde mattene oppe, men kan legge de utover bordet mens du syr. 


Slik ble sømmen min til slutt. Ikke så veldig vakkert, men det ser man ikke det på avstand :)


Enda mindre vakker er gangen vår, men hittil har jeg ikke funnet det er verdt å skrape bort xx antall lag med lakk for å få en hvit gang. Vi slukker taklyset og bruker en lang lysslynge (en gammel og billig Kinakopi av Happy Lights), så blir det heller mørkt og trivelig ;-) Men en slik lang og fin matte forbedret i alle fall ting!



4 kommentarer:

  1. Så fin matta vart, Gunn! Gangen vart da riktig så koselig den. Toril.

    SvarSlett
  2. Å finne riktig matte i riktig materiale og riktig farge og riktig størrelse er alltid en utfordring. Takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Takk for veldig god beskrivelse!
    Jeg tenker på å gjøre det samme, eller å
    få noen til å gjøre det for meg med farmors gamle
    filleryer. Lage et stort teppe til å ha under sposebordet.

    Godt nytt år! :)
    Siw

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! Jeg setter utrolig stor pris på alle og enhver!

Jeg svarer på kommentarer i min egen blogg, så stiller du et spørsmål finner du svaret her :)